Google
 

Sunday, September 6, 2009

Soal Jawab Mengenai RON 95 Bersama Caltex 2

Contd...

S: Bagaimanakah kita mampu mengesan 'knocking'? Dengan gegaran? Bunyi ketukan? Bila bunyi itu berlaku?

J: Bunyi ketukan akan kedengaran bila masalah 'knocking' berlaku pada enjin yang tidak mempunyai sensor 'knocking'. 'Knocking' berlaku bila minyak petrol yang digunakan mempunyai kadar RON yang lebih rendah dari apa yang enjin itu perlukan. Ia sering terjadi bila enjin dalam keadaan tertekan seperti menarik beban mendaki bukit atau ketika sedang memecut.

S: Jika kereta saya dikatakan sesuai dengan RON 95, adakah saya akan mendapat tenaga yang lebih jika saya menggunakan minyak RON 95 yang lebih mahal?

J: Secara amnya, tidak. Jika anda memang menggunakan minyak yang mempunyai kualiti rendah sebelum ini, penggunaan minyak yang mempunyai RON yang tinggi mungkin dapat akan membersihkan enjin anda yang kotor dan memperbaiki prestasi enjin anda. Kerana itu, Caltex mencipta bahan aditif istimewa dan juga kuat yang dipanggil Techron. Techron membantu membersihkan dalaman enjin dan melindungi enjin dan melindungi enjin, Aditif Techron yang menggunakan polyether amines (PEA) melawan deposit kotoran dalam sistem kemasukan enjin dan meminimakan deposit kekotoran.

Source: Auto Berita Harian

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Click This Ad