Google
 

Sunday, June 28, 2009

Tips Penjagaan Gear Box

Kali ini saya kongsikan pengetahuan saya mengenai cara penjagaan gearbox manual dan auto.

Apabila kita membeli kereta baru, semua peralatan adalah baru termasuk gear box. Dan jika kita perhatikan, ada dinyatakan apabila millage kereta kita mencecah 1,000 km, kita perlu hantar kereta untuk service pertama. Service pertama adalah check up terakhir yang sepatutnya dibuat pada semua kereta oleh pengeluar kereta. Perkara yang diperiksa pada service pertama termasuk menukar semua jenis minyak pada kereta termasuk minyak gear box. Jangan abaikan service pertama ini kerana pada masa ini minyak enjin dan minyak gear box yang mengandungi lebihan besi atau habuk besi di dalam enjin akan dibuang bagi mengelakkan enjin dan gear box terhakis.Bagi yang membeli kereta secondhand, apa yang perlu dibuat, tukar minyak gear box sebaik sahaja anda membeli kereta tersebut dan rekodkan bacaan millage kereta anda. Bagi auto, setiap 15,000 atau 20,000 km, tukar minyak gear box anda.Bagi manual, setiap 40,000 atau 50,000 km tukar minyak gear box anda.

Perkara ini sangat penting bagi menjamin gear box anda sentiasa bergerak lancar dan dalam keadaan "normal operating temperature" sepanjang masa. Bagaimanapun millage yang perlu bagi menukar minyak gear box bergantung kepada kereta dan jenis gear box (ikut panduan dalam manual kereta).

Saya cadangkan setiap dua kali tukar minyak gear box, masukkan sedikit gear treatment. Setiap kali service kereta, minta mekanik memeriksa sekali paras minyak gear box kereta anda. Pastikan ia berada melebihi paras minima. JANGAN MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK GEAR KURANG DARI PARAS MINIMA BAGI MENGELAK KEROSAKKAN GIGI GEAR.

Bagi kereta manual, semasa memandu jangan sekali-kali meletakkan kaki anda di atas pedal clutch. In boleh memendekkan jangka hayat clutch plate nada dan merosakkan gigi gear kereta anda. JANGAN CUBA LAKUKAN 'SPIN WHEEL'. Laraskan paras clutch supaya berada dalam
keadaan yang sesuai dengan panjang kaki anda (minta bantuan mekanik).

Jangan paksa sekiranya gear tak masuk sebaliknya cuba lepaskan handbrek dahulu (terutama kancil). Semasa berada di lampu traffic, naturalkan gear dan tarik handbrek. Jangan biar enjin melahu dalam keadaan bergear. Minta bantuan mekanik untuk mengenalpasti kelajuan maksimum gearbox kereta anda dan jangan memandu melebihi kelajuan maksimum ini. Bagi kereta auto, pastikan anda faham kegunaan semua paras gear iaitu P, R, D, L, 2 dan 3. Bagi pemanduan biasa, gunakan cuma D dan bila memotong, gunakan "overdrive button". Sekiranya kerata anda tidak mempunyai overdrive button (wira 1.6 mempunyai overdrive button dan tidak pada wira 1.3, 1.5 ,kancil), anda perlu menerima hakikat yang kereta anda tidak boleh dipandu secara aggresive. Jangan gunakan overdrive button pada kelajuan melebihi 100 km/j kerana fungsi overdrive button adalah seperti kita menurunkan gear dari gear 5 ke gear 4 apabila memotong dan tetap pada gear 4 sehingga kita offkan overdrive button. Bayangkan pada kelajuan melebihi 100 km/j kita turunkan gear ke gear 4 atau 3. Kalau kita tak bernasib baik, kita mungkin dapat mengutip segala gear dan skru bertaburan di atas jalan. Gear 2, 3 dan L adalah untuk kegunaan mendaki iaitu apabila kereta kita tidak dapat mendaki cerun yang curam. Paras gear ini hanya untuk kegunaan kelajuan rendah (bergantung pada jenis kereta).

Bagi kereta semi auto, triptronik, steptronik. Penggunaan minyak gearbox yang direkomenkan oleh pengeluar adalah sangat mustahak. JANGAN SEKALI-KALI MENUKAR JENIS MINYAK GEAR BOX KECUALI MENDAPAT NASIHAT DARIPADA PENGELUAR. Penukaran gear dari tinggi ke rendah juga mesti mengikut kelajuan yang disarankan oleh pengeluar.Sekiranya terdapat lelehan atau kebocoran minyak atau minyak keluar dari gearbox anda, jangan panik, gear box anda tidak rosak, kemungkinan cuma oil seal gear box sudah 'mati'. Cuma periksa paras
minyak gear box dengan lebih kerap dan pastikan ianya sentiasa cukup.Setiap kali kita menukar clutch plate, tukar juga oil seal walaupun ianya tidak bocor kerana jangkahayat oil seal dalam gearbox biasanya sama dengan jangkahayat clutch plate. akhir sekali, sekiranya anda menggunakan kereta auto buatan Eropah atau bukan Jepun, pastikan jangan usik apa-apa wayar yang bersambung dengan gear box apabila upgrade sistem bunyi, alarm atau apa-apa pengubahsuaian. Dan cuba 'belai' dan 'memandu dengan lemah lembut',kerana kalau gear box rosak, kos membaiki purata RM2000 dan untuk menukar gear box RM7000 (kedai potong) atau RM12000 (recon dan disahkan EON)(kecuali Perdana V6 = RM 22000).

24 comments:

  1. timaksih bro...ptm kali mai blog ni

    ReplyDelete
  2. saya ada jual anti-karat untuk radiator..
    sebotol 500ml harga rm15... kalau nak hubungi saya 019-2074697 WAN... terima kasih...follow sekali hijau2u.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. kereta saya gear box berdengung bila bawa 30-60km .lepas minyak senyap tekan minyak ada bunyi.lebih 70km senyap.apa masalahnya...(toyota altis 1.8 tahun 2002

    ReplyDelete
  4. Saya kurang pasti apa puncanya jika gearbox(gb) berdengung...jika minyak gb lama x tukar, try tukar minyak gb dulu.

    ReplyDelete
  5. Salam, sy pkai waja at 1.6, kete sy mcm susah nk msk gear,
    Sblm sy servis baru2 ni ok je, lps servis ni je br jd, adkah mnyk gb sy kurang? @ ade mslh lain?

    ReplyDelete
  6. gb manual atau auto, kalau manual, cuba cek minyak gb dulu samaada cukup atau tak.

    ReplyDelete
  7. Td sy reverse kete & tlupa tekn clutch smasa nk msuk gear..then berbunyila gearbox??agk2 bole rosak x kalo slalu cm2..sy da tbiasa bwk auto..tu yg tlupa nk tkn clutch.

    ReplyDelete
  8. gearbox boleh rosak bro kalau selalu buat macam tu...

    ReplyDelete
  9. LED line lights have also become hugely popular for household usage.
    Implementation of solar energy has environmental costs
    that may hamper its application on large-scale operations to reduce its impact.
    However, my husband had a little trouble tightening the screw on the solar panel, so it tended to slip to less than an optimal
    angle.

    my blog :: Tischleuchten

    ReplyDelete
  10. gear auto tp ketat bila nk masuk dari P ke R..kenapa ye?? ada cara lain x nak bg dia xketat balik..tlg..tlg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ketat biasanya berkaitan dengan gear lever, kalau kereta masih dalam waranti, boleh suruh service centre check.

      Delete
    2. minyak engine ape yg sesuai untuk saga blm dan minyak gear saga

      Delete
    3. biasanya 15w-40 kalau engine masih dalam keadaan baik, kalau mahu lebih banyak info boleh try masuk forum saga blm,

      Delete
  11. Saya guna kereta neo 1.6 auto...bila saya turun bukit dan juga drive ..bila lepas minyak..bunyi 'duk,..duk..duk duk,,,adakah tu tanda tanda awal gb nk rosak...saya lama x tukar minyak gear....adakah tukar minyak gb akan selamatkan gb sy dari rosak, ,harap boleh diselamatkan lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika minyak gb dah lama x tukar, adalah lebih baik menukarnya terlebih dahulu kerana gb auto perlukan penukaran minyak yang kerap berbanding manual. dicadangkan tukar minyak gb auto 20000km sekali.

      untuk bunyi tersebut, saya tidak pasti samada bunyi tersebut disebabkan oleh gb.

      Delete
  12. Saya guna kereta neo 1.6 auto...bila saya turun bukit dan juga drive ..bila lepas minyak..bunyi 'duk,..duk..duk duk,,,adakah tu tanda tanda awal gb nk rosak...saya lama x tukar minyak gear....adakah tukar minyak gb akan selamatkan gb sy dari rosak, ,harap boleh diselamatkan lagi...

    ReplyDelete
  13. saya guna kereta saga blm tahun 2008. mileage x sampai pun 80k KM. tapi gear 5 selalu tendang jadi free. kalau nak bawak laju mmg x dpt. kadang2 slow sgt pun dia tendang jadi free. apa masalah sebenarnya ek? clutch plate ke? ke kena tukar gear box len? ke ada masalah lain? mintak bantuan. kalau dapat email ke saya lagi bagus. ini email saya azlan.hairuni@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk pengetahuan minyak gb dah tukar dah.

      Delete
    2. biasanya jika gear tendang tandanya gearbox rosak.

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. gear 5 kalo tendang free jarang gear box rosak. Biasanya punca kerosakan pada Bush Gear lever sebab dah haus atau patah. benda tu kat hujung rod gear lever. kalo nk tukar dan tahan lama tukar collar bush sekali kos dalam RM 120 campur upah sekali bg proton saga blm. Spare part baru ni ada improvement sikit berbanding yang lama dari segi kualiti.

    ReplyDelete
  16. Ada bunyi bila tukar gear r ke n...kembara...bunyi

    ReplyDelete
  17. nak tanya ckit..keta sy gear xmasuk taw klu msukkan gear.keta saga enjin orient 1.3..pomen ckap tkar vacuum gear and suis gear 5.dah tkaq dah yg tu.tp still jd jgak.bila setting gear 5,nak msukkan gear lain xleh.tp pas pomen wat direct smpai gear 4 ja leh msuk,leh plak msukkan gear lain.tp smpai gear 4 ja.apa ea sbnaqnya msalah tu.nak jmpa pomen tu lmbat lgi la sbb x blik kmpung lagi.thankzz..

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Click This Ad