Kali ini saya kongsikan pengetahuan saya mengenai cara penjagaan gearbox manual dan auto.
Apabila kita membeli kereta baru, semua peralatan adalah baru termasuk gear box. Dan jika kita perhatikan, ada dinyatakan apabila millage kereta kita mencecah 1,000 km, kita perlu hantar kereta untuk service pertama. Service pertama adalah check up terakhir yang sepatutnya dibuat pada semua kereta oleh pengeluar kereta. Perkara yang diperiksa pada service pertama termasuk menukar semua jenis minyak pada kereta termasuk minyak gear box. Jangan abaikan service pertama ini kerana pada masa ini minyak enjin dan minyak gear box yang mengandungi lebihan besi atau habuk besi di dalam enjin akan dibuang bagi mengelakkan enjin dan gear box terhakis.Bagi yang membeli kereta secondhand, apa yang perlu dibuat, tukar minyak gear box sebaik sahaja anda membeli kereta tersebut dan rekodkan bacaan millage kereta anda. Bagi auto, setiap 15,000 atau 20,000 km, tukar minyak gear box anda.Bagi manual, setiap 40,000 atau 50,000 km tukar minyak gear box anda.
Perkara ini sangat penting bagi menjamin gear box anda sentiasa bergerak lancar dan dalam keadaan "normal operating temperature" sepanjang masa. Bagaimanapun millage yang perlu bagi menukar minyak gear box bergantung kepada kereta dan jenis gear box (ikut panduan dalam manual kereta).
Saya cadangkan setiap dua kali tukar minyak gear box, masukkan sedikit gear treatment. Setiap kali service kereta, minta mekanik memeriksa sekali paras minyak gear box kereta anda. Pastikan ia berada melebihi paras minima. JANGAN MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK GEAR KURANG DARI PARAS MINIMA BAGI MENGELAK KEROSAKKAN GIGI GEAR.
Bagi kereta manual, semasa memandu jangan sekali-kali meletakkan kaki anda di atas pedal clutch. In boleh memendekkan jangka hayat clutch plate nada dan merosakkan gigi gear kereta anda. JANGAN CUBA LAKUKAN 'SPIN WHEEL'. Laraskan paras clutch supaya berada dalam
keadaan yang sesuai dengan panjang kaki anda (minta bantuan mekanik).
Jangan paksa sekiranya gear tak masuk sebaliknya cuba lepaskan handbrek dahulu (terutama kancil). Semasa berada di lampu traffic, naturalkan gear dan tarik handbrek. Jangan biar enjin melahu dalam keadaan bergear. Minta bantuan mekanik untuk mengenalpasti kelajuan maksimum gearbox kereta anda dan jangan memandu melebihi kelajuan maksimum ini. Bagi kereta auto, pastikan anda faham kegunaan semua paras gear iaitu P, R, D, L, 2 dan 3. Bagi pemanduan biasa, gunakan cuma D dan bila memotong, gunakan "overdrive button". Sekiranya kerata anda tidak mempunyai overdrive button (wira 1.6 mempunyai overdrive button dan tidak pada wira 1.3, 1.5 ,kancil), anda perlu menerima hakikat yang kereta anda tidak boleh dipandu secara aggresive. Jangan gunakan overdrive button pada kelajuan melebihi 100 km/j kerana fungsi overdrive button adalah seperti kita menurunkan gear dari gear 5 ke gear 4 apabila memotong dan tetap pada gear 4 sehingga kita offkan overdrive button. Bayangkan pada kelajuan melebihi 100 km/j kita turunkan gear ke gear 4 atau 3. Kalau kita tak bernasib baik, kita mungkin dapat mengutip segala gear dan skru bertaburan di atas jalan. Gear 2, 3 dan L adalah untuk kegunaan mendaki iaitu apabila kereta kita tidak dapat mendaki cerun yang curam. Paras gear ini hanya untuk kegunaan kelajuan rendah (bergantung pada jenis kereta).
Bagi kereta semi auto, triptronik, steptronik. Penggunaan minyak gearbox yang direkomenkan oleh pengeluar adalah sangat mustahak. JANGAN SEKALI-KALI MENUKAR JENIS MINYAK GEAR BOX KECUALI MENDAPAT NASIHAT DARIPADA PENGELUAR. Penukaran gear dari tinggi ke rendah juga mesti mengikut kelajuan yang disarankan oleh pengeluar.Sekiranya terdapat lelehan atau kebocoran minyak atau minyak keluar dari gearbox anda, jangan panik, gear box anda tidak rosak, kemungkinan cuma oil seal gear box sudah 'mati'. Cuma periksa paras
minyak gear box dengan lebih kerap dan pastikan ianya sentiasa cukup.Setiap kali kita menukar clutch plate, tukar juga oil seal walaupun ianya tidak bocor kerana jangkahayat oil seal dalam gearbox biasanya sama dengan jangkahayat clutch plate. akhir sekali, sekiranya anda menggunakan kereta auto buatan Eropah atau bukan Jepun, pastikan jangan usik apa-apa wayar yang bersambung dengan gear box apabila upgrade sistem bunyi, alarm atau apa-apa pengubahsuaian. Dan cuba 'belai' dan 'memandu dengan lemah lembut',kerana kalau gear box rosak, kos membaiki purata RM2000 dan untuk menukar gear box RM7000 (kedai potong) atau RM12000 (recon dan disahkan EON)(kecuali Perdana V6 = RM 22000).
thanks bro...
ReplyDeletesaya ada jual anti-karat untuk radiator..
ReplyDeletesebotol 500ml harga rm15... kalau nak hubungi saya 019-2074697 WAN... terima kasih...follow sekali hijau2u.blogspot.com
kereta saya gear box berdengung bila bawa 30-60km .lepas minyak senyap tekan minyak ada bunyi.lebih 70km senyap.apa masalahnya...(toyota altis 1.8 tahun 2002
ReplyDeleteSaya kurang pasti apa puncanya jika gearbox(gb) berdengung...jika minyak gb lama x tukar, try tukar minyak gb dulu.
ReplyDeleteSalam, sy pkai waja at 1.6, kete sy mcm susah nk msk gear,
ReplyDeleteSblm sy servis baru2 ni ok je, lps servis ni je br jd, adkah mnyk gb sy kurang? @ ade mslh lain?
gb manual atau auto, kalau manual, cuba cek minyak gb dulu samaada cukup atau tak.
ReplyDeleteTd sy reverse kete & tlupa tekn clutch smasa nk msuk gear..then berbunyila gearbox??agk2 bole rosak x kalo slalu cm2..sy da tbiasa bwk auto..tu yg tlupa nk tkn clutch.
ReplyDeletegearbox boleh rosak bro kalau selalu buat macam tu...
ReplyDeleteLED line lights have also become hugely popular for household usage.
ReplyDeleteImplementation of solar energy has environmental costs
that may hamper its application on large-scale operations to reduce its impact.
However, my husband had a little trouble tightening the screw on the solar panel, so it tended to slip to less than an optimal
angle.
my blog :: Tischleuchten
gear auto tp ketat bila nk masuk dari P ke R..kenapa ye?? ada cara lain x nak bg dia xketat balik..tlg..tlg..
ReplyDeletekalau ketat biasanya berkaitan dengan gear lever, kalau kereta masih dalam waranti, boleh suruh service centre check.
Deleteminyak engine ape yg sesuai untuk saga blm dan minyak gear saga
Deletebiasanya 15w-40 kalau engine masih dalam keadaan baik, kalau mahu lebih banyak info boleh try masuk forum saga blm,
DeleteSaya guna kereta neo 1.6 auto...bila saya turun bukit dan juga drive ..bila lepas minyak..bunyi 'duk,..duk..duk duk,,,adakah tu tanda tanda awal gb nk rosak...saya lama x tukar minyak gear....adakah tukar minyak gb akan selamatkan gb sy dari rosak, ,harap boleh diselamatkan lagi...
ReplyDeletejika minyak gb dah lama x tukar, adalah lebih baik menukarnya terlebih dahulu kerana gb auto perlukan penukaran minyak yang kerap berbanding manual. dicadangkan tukar minyak gb auto 20000km sekali.
Deleteuntuk bunyi tersebut, saya tidak pasti samada bunyi tersebut disebabkan oleh gb.
Saya guna kereta neo 1.6 auto...bila saya turun bukit dan juga drive ..bila lepas minyak..bunyi 'duk,..duk..duk duk,,,adakah tu tanda tanda awal gb nk rosak...saya lama x tukar minyak gear....adakah tukar minyak gb akan selamatkan gb sy dari rosak, ,harap boleh diselamatkan lagi...
ReplyDeletesaya guna kereta saga blm tahun 2008. mileage x sampai pun 80k KM. tapi gear 5 selalu tendang jadi free. kalau nak bawak laju mmg x dpt. kadang2 slow sgt pun dia tendang jadi free. apa masalah sebenarnya ek? clutch plate ke? ke kena tukar gear box len? ke ada masalah lain? mintak bantuan. kalau dapat email ke saya lagi bagus. ini email saya azlan.hairuni@gmail.com
ReplyDeleteuntuk pengetahuan minyak gb dah tukar dah.
Deletebiasanya jika gear tendang tandanya gearbox rosak.
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletegear 5 kalo tendang free jarang gear box rosak. Biasanya punca kerosakan pada Bush Gear lever sebab dah haus atau patah. benda tu kat hujung rod gear lever. kalo nk tukar dan tahan lama tukar collar bush sekali kos dalam RM 120 campur upah sekali bg proton saga blm. Spare part baru ni ada improvement sikit berbanding yang lama dari segi kualiti.
ReplyDeletesaya sokong fakta ini
DeleteAda bunyi bila tukar gear r ke n...kembara...bunyi
ReplyDeletenak tanya ckit..keta sy gear xmasuk taw klu msukkan gear.keta saga enjin orient 1.3..pomen ckap tkar vacuum gear and suis gear 5.dah tkaq dah yg tu.tp still jd jgak.bila setting gear 5,nak msukkan gear lain xleh.tp pas pomen wat direct smpai gear 4 ja leh msuk,leh plak msukkan gear lain.tp smpai gear 4 ja.apa ea sbnaqnya msalah tu.nak jmpa pomen tu lmbat lgi la sbb x blik kmpung lagi.thankzz..
ReplyDeleteknp gear P xblh masuk ye utk saga blm? terpaksa parking letak gear N.
ReplyDeleteSaya guna citra auto. Kebelakangan ni, berlaku bila tekan minyak, keta Rasa mcm loss power sekejap, pastu dia mengaum Dan jln mcm biasa. Apa masalh nya tuan?
ReplyDeleteTuan...
ReplyDeletesy guna myvi 1.3 auto
masalahnya
1.bila drive kereta cam berat...spt gear 1 & 2 jer
2.lampu o/d off berkelip
3.meter km/h xbfungsi
sy da hantar produa servis.tp diorang xdpt detact gak masalahnya walaupun da guna scan.kptusannya diorg nk cuba tukar wiring.tp kalu xjd gak...sy kena tggung kos tu..
apa perlu sy buat...
ps mulanya sy ingt sensor jer...adakah gearbox rosak?
Tlg tuan sy xarif bab kereta...
Setel dak gi.keta sy jd mcm ni la skrg ni..apa mslh sbnrnya..takut mslh berat ja..
DeleteSetel dak gi.keta sy jd mcm ni la skrg ni..apa mslh sbnrnya..takut mslh berat ja..
Deletesalam..
ReplyDeletesy guna blm auto. masalh sy bile nak masuk gear D atau R mana bila sy lepaskan break kaki,bila kereta bergerak akan berbunyi 'taakk' yg kuat mcm bunyi letopan belon pada bawah kereta dan kereta sy sedikit terangkat seperti melanggar lubang.. kenapa ye.. hanya terjadi bile kereta lama berhenti. tidak terjadi semasa memandu. ..mohon penjelasan.. :(
Tu mcm brake pum blakang bocor,lining brake melekat rasanya..
DeleteKereta v6 saya kadng Ade mase mcm xde Pawer nak jaln...hilang kuasa..minyak grbx dah tukar tapi kadang dtg juga..terutama jalan perlahan...
ReplyDeleteKereta v6 saya kadng Ade mase mcm xde Pawer nak jaln...hilang kuasa..minyak grbx dah tukar tapi kadang dtg juga..terutama jalan perlahan...
ReplyDeleteKereta v6 saya kadng Ade mase mcm xde Pawer nak jaln...hilang kuasa..minyak grbx dah tukar tapi kadang dtg juga..terutama jalan perlahan...kenape ye?
ReplyDeleteKereta v6 saya kadng Ade mase mcm xde Pawer nak jaln...hilang kuasa..minyak grbx dah tukar tapi kadang dtg juga..terutama jalan perlahan...kenape ye?
ReplyDeleteKereta satria neo 1.6 auto saya. Ada problem time pertukaran gear. Ketika tukar ke D tapi masih dalam N. Bila turun 3 detect, naik D balik masih 3. Lampu kuning kat panel meter menyala 'check engine'. So apa problem dia? Sensor gear ke?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteKereta saya apabila jalan jauh...bila berenti gear x bole nak masuk...Dan enjin sejuk sikit bole plak masuk...bole x tolong terangkan masalah Dan sebab yang saya alami skarang ni...tq..
ReplyDeleteKereta saya apabila jalan jauh...bila berenti gear x bole nak masuk...Dan enjin sejuk sikit bole plak masuk...bole x tolong terangkan masalah Dan sebab yang saya alami skarang ni...tq..
ReplyDeleteAs salam...
ReplyDeleteSy pengguna toyota altis auto...cuma sy nak tanya..kenapa bila sy masuk gear reverse...kereta akan jadi free gear...adakah itu tanda2 kerosakan gearbox...ataupun ada cara yakni sy reset ecu membolehkan kereta sy kembali kpd normal...mintak pandangan...
perlukah buat flushing semasa membuat penukaran minyak gear automatik pada viva; mileage sekarang 60000?
ReplyDeleteassalam,.mintak pendapat bro..sy guna waja manual 1.6 4g18..skrg problem gearbox..gear 1 & 2 susah nk masuk n ada bunyi yg bising bila lepas clucth..clucth plate dah tukar..sy cadang nak upgrade so apa yg patut sy buat?
ReplyDeleteassalam,.mintak pendapat bro..sy guna waja manual 1.6 4g18..skrg problem gearbox..gear 1 & 2 susah nk masuk n ada bunyi yg bising bila lepas clucth..clucth plate dah tukar..sy cadang nak upgrade so apa yg patut sy buat?
ReplyDeleteTuan..sy guna keta myvi 1.3 se 2009..gear susah nak msk..keras..bila da msk tukar ke gear lain ok..tpi still ssh la..minyak da tukar..problem still same..bila off enjin gear senang nak masuk..bila on enjin nak masuk gear nak jln gear susah nak msk..nak minta pendapat n tunjuk ajar tuan..
ReplyDeleteTuan..sy guna keta myvi 1.3 se 2009..gear susah nak msk..keras..bila da msk tukar ke gear lain ok..tpi still ssh la..minyak da tukar..problem still same..bila off enjin gear senang nak masuk..bila on enjin nak masuk gear nak jln gear susah nak msk..nak minta pendapat n tunjuk ajar tuan..
ReplyDeleteTuan...saya pakai kereta waja...Masalahnya skrg gear auto saya letak D tp macam tak masuk habis..hanya jln seolah2 gear 4 shj. Mohon pandangan tuan dan jwpnya nasihat tuan
ReplyDeleteSa.a juga sama masalah camtu bawa pergi kedai cakap masalah gearbox...nak tjkar gearbox baru sebiji cakapnya..ada lain cara ke..saya baget cluct plate dah nak habis
Deletesaya pakai myvi 1.3 auto.and kreta saya tiba2 tak boleh masuk gear.boleh tolak gear semua tu ke p dan yg lain2 tp kreta still in N and tak boleh ubah.masuk gear pun rasa kosong je bila tolak
ReplyDeleteAssalamualaikum tuan, saya pakai Toyota Innova Manual, bila masuk gear dua, kadang2 di melantun jadi free gear. Apa masalahnya tuan?
ReplyDeletesaya ada masalah gear manual x leh masuk bila enjin start... apa sebab nya... kadangkala ok kadangkala x leh...
ReplyDeleteSama la masalah kita. Kereta saga FL
DeleteBro sy pkai perdana v6.bila masuk D kereta mcm berat nk gerak.mcm tarik lori.bila gerak xde mcm gear bertukar.mcm guna 1 gear pulak.
ReplyDeleteAssalamualaikum tuan..sy nk tnya..sy guna kereta satria 1.5 manual..gear 5 tendang..lpastu sy bli gear 5 one set bru..then lpas siap try on the road atas hgway terutama skli dlam 140 cmtu dia still tendang jgak...apa masalah tu ya?adakah clutch plate?mohon bantuan pencerahan
ReplyDeleteSalam..Saya nak bertanya...Gear boleh masuk 1,2,3,4,5...Tp kereta tak boleh gerak..Langsung...Adakah masalah cluctch plate rosak atau gearbox rosak terus...
ReplyDeleteSaya guna kereta myvi..gearbox bru tukar tp still leaking..knp ye..
ReplyDeletesalam tuan punya blog.
ReplyDeletesya ada masalah dengan kereta saga flx automatik saya.
semasa saya panaskan enjin kereta sebelum gerak, terdapat lelehan minyak dari bwh kereta (minyak gearbox).wrna merah.
gear boleh tukar tp tak kereta tak boleh jalan.
adakh gearbox saya rosak??
jika hanya oil seal yg rosak berapa agaknya kos untuk repair??
Salam semua. Nak tanya kenapa Bila dah masuk D, kereta lambat nak jalan. Kena rem 2 atau 3 kali baru jalan. Kereta Auto Kancil 660.
ReplyDeleteGearbox kereta saya bila dalam keadaan behenti dan hendak mula bergerak akan ada bunyi kasar sedikit pada gearboxbox. bila dah mula bergerak bunyi tersebut hilang....apa masalahnya ya.
ReplyDeleteassalammualaikom...saya ada mslh gear 4 kereta alza. gear 123 ok..bila masok gear 4 jd free.terus masuk gear 5 ok. masalah apa tu?
ReplyDeleteKereta sy minyak gearbox tu bocor. Macam mana nak buat ya?
ReplyDeleteDh settled ke? Saya pon sama keadaannya.. kenapa ya? Boleh share?
ReplyDeleteBelum lagi. Still keluar ikut bawah. Sekali tmbh. Lagi banyak keluar
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteSalam tuan... minta pandangan...gear 5 wira 1.5 manual sy tendang balik bila tgh jalan... ape sebab nya? dan apa yg patut di ganti? dan kos nya? gear 1-4 ok.
ReplyDeleteSalam tuan..saya guna kete auto saga blm 1.3 2010..ble bak undur kan kete klu jalan tue curam sikit nak tekan minyak dlu baru die nak undur..standrd mcm tue ke atau ade mslh..
ReplyDeletesalam tuan nak tya kereta sy ada msaalah bila letak dekat p dan nak ke r akan rasa ketat dan ada bunyi mcm menendang . kadang2 ok . kereta bru beli . mill bru 300 .
ReplyDeleteSalam....saya naik bukit tak lepas...lepas tu bila naik lagi sekali...tak lps juga and ada bunyi dpt benet depan....after that undur ke bawah....saya try bawa ke dpn...still bunyi..undur ke belakang ok ja
ReplyDeleteassalam bos,nak tanya minyak gearbox saga blm manual guna berapa liter?
ReplyDeleteBro..apa masalah kereta sya ?? Myvi 1.3 auto. Masa jalan gear D..gear x tukar sendri..just gear 1 jer memanjang..xnk auto tuar gear 2-3. gear reverse & lain² ok jer..
ReplyDeleteKalau Keta kancil manual gear lima tendang berapa repairt kena byr
ReplyDeleteGigi gear 4 & 5 perlu ganti mcm Mana la mo dapat itu ja barang tu?
ReplyDeleteSaya pki wira 1.5 manual..masalah kereta gear 5 tendang..baru2 ni da pegi bengkel pomen suh tukar gear 5 seketul rm300..lepas da siap tukar baru 2ari pakai jadi balik gear 5 tendang..boleh bantu sy x??pegi blk bengkel tu pomen ckp oilseal bocor &minyak gb kering..sy ikut ckp die..da settle baru je jln masih lg gear 5 tndang..tolong bantu sy??
ReplyDeleteKereta kancil 850 manual saya, gear 1,2,3,4 ok, tapi gear 5 bila masuk je..bunyi berdengung kuat..kenapa tu?...boleh baiki gear 5 sahaja tuan?.. angaran kos dia berapa?..
ReplyDeleteassalammualaikum...bertanya. saya pakai proton iriz bila saya drive dalam kelajuan 60kmj gear box pada sambungan drive shaf belah kanan berbunyi loceng
ReplyDeletetq for good info
ReplyDeletetq info mmbntu
ReplyDelete